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Anglais

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Come and read exciting stories written by students in 3C and 3D !

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Les élèves de 3C et 3D vous invitent à lire leurs histoires écrites exclusivement en anglais et exposées au CDI du Collège. Il y en a pour tous les goûts : histoires drôles, histoires de peur, contes de fées, BD et même une parodie du journal "La Provence" !

Bravo à nos petits écrivains et journalistes pour avoir mené à bout ce projet !

Mme Sonia Chikhi


Come and read class 3C's exciting stories !

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Les 3e C vous invitent à découvrir les mini-romans, inspirés de grands titres de la littérature ou nés de leur imagination, qu'ils ont réalisés dans le cadre de leur cours d'anglais avec Mme Chikhi.

En lecture libre au CDI !!!

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Semaine Anglaise à l'Alcazar du 13 au 16 mai

Un événement proposé par le département Jeunesse et The British Council is the United Kingdom’s international organisation for cultural relations and educational opportunities.

Various public access sessions around internet : first steps on the internet, using British Council Learn English materials

  • Wednesday 14 may, 14-15h (1st floor) - 20 children with accompanying parents

Various public access sessions around film : film in English and activities (film to be organised by library)

  • Wednesday 14, 15-16h (auditorium) - Max 50 children

Reading to toddlers (0-3 years) - reading in french and english

  • Friday 16, 11h to 12h (ground floor) - Max 25 children with accompanying parents

Parents evening : 10 tips to help your child learn a foreign language (applicable to all foreign languages)

  • Friday 16, 17h30 to 18h30 (first floor Story-telling room) - Max 50 parents

Renseignements & inscriptions :
BMVR Alcazar
58, cours Belsunce - 13001 Marseille
Tél. : 04 91 55 90 00 - Fax : 04 91 55 23 44
accueil-bmvr@mairie-marseille.fr
Ouvert du mardi au samedi de 11h à 19h sauf jours fériés


Visit to the MAAOA (Musée d' Arts Africains, Océaniens, Amérindiens) at the VieilleCharité, 13002 Marseille

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Visit to the MAAOA (Musée d'Arts Africains, Océaniens, Amérindiens) at the Vieille Charité, 13002 Marseille.

Le 23/01/2014, the students in 2nde and 1ère AI visited the MAAOA in Marseille.

Virginie Bernard, who is a doctoral student in Anthropology, gave us a guided tour of the Oceania exposition in English.

The students found the visit interesting and they were happy to find that they understood everything she said!

La semaine dernière les élèves de 2nde et 1ère AI ont visité le musée MAAOA à Marseille.

Virginie Bernard, une étudiante en doctorat d' anthropologie, nous a commenté en anglais l'exposition sur l'Océanie.

Les élèves ont trouvé la visite intéressante d'autant plus qu'ils ont tout compris!

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Semaine Anglaise à l'Alcazar avec The British Council

Du 24 au 28 septembre - Département Jeunesse

The British Council is the United Kingdom's international organisation for cultural relations and educational opportunities

Various public access sessions around internet : first steps on the internet, using British Council Learn English materials

  • Wednesday 25, 14-15h (1st floor) - 20 children with accompanying parents

Various public access sessions around film : film in English and activities (film to be organised by library)

  • Wednesday 25, 15-16h (auditorium) - Max 50 children with accompanying parents

Reading to toddlers (0-3 years) - reading in french and english

  • Friday 27, 11h to 12h (ground floor) - Max 25 children with accompanying parents

Parents evening : 10 tips to help your child learn a foreign language (applicable to all foreign languages)

  • Friday 27, 17h30 to 18h30 (first floor Story-telling room) - Max 50 parents

Renseignements & inscriptions :
BMVR Alcazar
58, cours Belsunce - 13001 Marseille
Tél. : 04 91 55 90 00 - Fax : 04 91 55 23 44
accueil-bmvr@mairie-marseille.fr
Ouvert du mardi au samedi de 11h à 19h sauf jours fériés


English visit of the MAAOA of Marseille with 5e

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Jeudi 16 mai dernier, les élèves de 5e suivant l'option Anglais intensif avec Mme Milan ont suivi une visite guidée, in English, please ! du Musée d'Arts Africain, Océanien & Américain du Panier, à l'intérieur du bâtiment de la Vieille Charité.

La vocation de ce Musée national est de montrer des œuvres d’art issues de ces trois continents. Ces objets sont, le plus souvent, des témoignages de civilisations dont l’art fut trop longtemps négligé, voire ignoré.

Marseille est la seule ville de France, avec Paris, où l'on peut visiter un musée consacré aux arts dits "Primitifs". Le Musée s'est encore enrichi dernièrement d'une nouvelle collection de parures de plumes, exposée dans la salle Amérique. Leur remarquable état de conservation met en valeur l'art de la plume dans lequel s'exprime le raffinement de l'esthétique des peuples amazoniens.­

Pour les anglophones, voici en détails le descriptif de la salle consacrée à la Papouasie Nouvelle Guinée :

The museum is dedicated to "Primitive" arts from Africa, Ocenana and North and South America. "Primitive" arts is a pejorative term since it conveys evolutionist connotations. 19th century theories of human evolution and hierarchical classification of human races considered many peoples as primitive and savage, cannibals, which were close to beasts. They were said to be obsessed with spirits, ancestors, death, natural forces, wild beasts, surrounded by sexuality etc. and to be animated by spontaneous and psychic pulsions unpoliced by civilisation. They were meant to represent the childhood of humanity.

Papa New Guinea For peoples in PNG, there complex negotiations between the worlds of the living and the dead and between the individual and society. They consider that death doesn’t end a relationship. For them, a person is biologically but not socially dead.

The "overmodeling" process begins after the body has been buried for a variable period of time. The grave is reopened and the ancestor bones are collected, they represent social permanence. The skull is adorned with red clay, shells, white pigment, and actual human hair to create a fleshy likeness of the deceased. This special treated marks the re-socialization of the deceased. Finally, the finished overmodeled skull is carried through the village and mourned yet again.

There is a predominance of skulls because they come from the Gastaut collection acquired by the MAAOA. Gastaut, a renowned specialist in the brain and nervous system, was especially interested in skulls. But Primitive art comprises many different objects and traditions: feathers, mask making, pottery, weaving, music instruments, etc.

There was a problem with the exhibition of human remains. Some peoples object to the exhibition of their ancestors' remains and have made their wishes known to the United Nations (Maori NZ & North American nations). There was a head in the Gastaut collection that the MAAOA refused to acquire and Gastaut returned it to New Zealand.

Primitive people were often described out of historical time. Past and contemporary people were completely amalgamated as if their societies and practices had not changed at all. Primitive art was considered as unchanging. The Primitive artist was simply executing what was imposed by tradition and could make no artistic choice or judgement. But all societies change and their artistic practices evolve and abandon certain elements or integrate others.

The materials used to create these objects are often considered as disgusting, repulsive by westerners : mud, hair, teeth, skin and blood. Artistic creation and expression is really diverse. We can’t speak about ‘oceanic art’ but ‘arts’. Artists do not limit themselves with reproducing what the custom dictates. Objects have their origin in the tradition and reveal a more sacred and secret dimension. But, the artist has the task of determine what can be revealed and how. Each image has a deeper meaning and the artists are keepers of the images.


LONDON TRIP - 16 to 20 December 2012 - Classes of 2° and 1°

We went with 15 students and our sons to London for 5 days . We stayed at YHA Thameside in southeast London. The weather was mild but it only rained for 2 days . The overground and underground are easy to move about in and the students got used to using it with a small map we had given them. The cultural side of our trip included a visit to Westminster Abbey, Madame Tussaud's Wax Museum, the British Museum, Buckingham Palace to watch the changing of the guard ,the Imperial War Museum,theTower of London and Shakespeare's Globe Theater . But there was also time for fun :shopping in Oxford street, Covent Garden and Harrod's . The students enjoyed the Hyde Park Winter Wonderland and eating in a typical London Fish & chips shop.

It was a great trip !

Régine BLONDEL & Beverley MILAN

Day 1 : Sunday, 16th December

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Our plane landed at 2:30(1:30 local time). After some searching, we found our bus and our bus driver. We went through London to get to the YHA Thameside where we stayed during our trip. The weather was mild but it was raining. As soon as we arrived , everybody put their luggage in their rooms.Then we went for a walk but night fell quickly. Dinner was at 7:30pm. It was fine. After some students went into their bedrooms and others stayed in the lounge to play billiards and talk. Beverley and I planned, in English, the next few days. Then we went to bed.

Good night !

Day 2 : Monday, 17th December

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Everybody was ready at 8 a.m. and after a copious British breakfast it was time to leave. The overground and underground are easy to move about in and the students got used to using it with a small map we had given them. The first visit was to show students the «Westminster Abbey ». It's the famous religious church in London where the British kings and queens are crowned and sometimes buried. The last coronation was Queen Elizabeth the II's.The poet's corner is the resting place of Charles Dickens and Haendel and a lot of other famous people.

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At 11.30 am we went to « Buckingham Palace » and watched the changing of the guard. There were masses of people. Then it was eating and shopping time. At the beginning of the afternoon, we visited the « British Museum », the biggest free museum in the world. The Parthenon sculptures can be seen there. However, since the 1980's, the Greek government has disputed the British museum's legal title to these sculptures. The British government claims that is their duty to display the sculptures for world culture and to affirm the universal legacy of the culture of ancient Athens.

Later in the afternoon, many students went back to the YHA to have a rest before dinner.

Day 3 : Tuesday, 18th December

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Today everybody was ready on time. We took the tube to Madame Tussaud's where we had an appointment at 10 o'clock. It was surprising to find many famous actors and actresses, queens and kings, sportsmen and sportwomen, singers still alive or dead ...the new president of USA and the new French president. The students had their photo taken with some of them.

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After lunch, we visited the Tower of London. It was built during the reign of William the Conquerer. It contains a very large collection of weapons. The tower was also a home to royalty. In another building, we saw the Crown Jewels which are used at the coronation . Then the students had spare time. They went for a walk in Hyde Park Winter Wonderland or shopping in Oxford street and Harrod's. At last, after a full day, we went back to the YHA in Rotherhithe for dinner and to sleep.

Day 4 : Wednesday, 19th December

In the morning, we woke up very early, had a quick breakfast and left at 8:30 am.

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We visited Shakespeare's Globe Theater. It was rebuilt after the great fire in 1613, in honor of William Shakespeare. It proved to be a very interesting building with a thatched roof, bricked wall and an oak framework. The guide explained to us that during the plays actors would join the crowd as the actors did in Shakespeare's time.

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After this visit, we walked along Thames and then we visited the Imperial War Museum that tells of wars in which Great Britain participated and especially about World War II. The third floor was devoted entirely to people's life during WWII and the Holocaust and the concentration camps. It was a terribly painful experience for the students. They were moved by the displays that they saw.

In the evening Beverley and I took them to a Fish and Chip restaurant. It was a very good idea that all of them enjoyed. It was our last night in London, so we went back to the YHA because the next day we had to fly back to Marseille.

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Day 5 : Thursday, 19th December

The last day, we did our last minute shopping at Canada Water shopping center.Then we went back to the YHA. We picked up our bags and took a bus to Victoria station where we met our coach. He took us to Heathrow airport. We had lunch at the airport and caught our plane back to Marseille in the afternoon.

End of our trip


What's happening ?

Un texte écrit par Sofia Cros de Vecchis (3e C), dans le cadre du cours d'Anglais Intensif :

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POLICE ALERT !!

Monday, February 19th, the FBI receives a signal coming from the top of Manhattan between eleven and 1 o'clock, alerting that a strange man was walking the streets, thus disturbing the people going to lunch.

A woman testified : "Yes, I saw him. He was tall, wore a suit with a tie and seemed to be doing his jogging in the morning, only that he did not have a head... I am sure of it. He did not have a head and in its place there was confetti."

After this rather outstanding testimony, we advise you to remain on your guard in order to increase your chances of not having problems. If you see this individual, stop and call the police. They will arrive in the minute which will follow.

Be careful !

Jean Gudelon Journalist


London 2012


Attention, le temps de chargement est un peu long...





Voyage en Angleterre des collégiens

Les élèves de 5ème et de 4ème participant au voyage à Londres avec Mmes Ruzel et Guillon doivent se rendre à la réunion d'information qui aura lieu le jeudi 15 décembre à 11h en salle d'Etude du collège.
Cette réunion ne concerne que les élèves. Une réunion pour les parents sera organisé au retour des vacances de Noël.


Fun with English !

Un site pour lire, écouter, et pratiquer la langue anglaise.
Tu y trouveras plein d'activités sympa.
Attention, le site est mis en ligne par le British Council, et il est donc entièrement en anglais, ce qui peut freiner l'élan des enfants.
Accompagnement des parents conseillé, pour les élèves de 6ème, 5ème.

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Trinity College in Ireland

Les élèves de 4ème et 3ème Section Européenne sont allés braver le climat irlandais...
Ils sont revenus avec a) rhume, b) bronchite, c) angine d)..., mais avec le sourire aux lèvres, et des souvenirs plein la tête !




Le temps de chargement peut être un peu long... patience :-)

Spin and spell : pour améliorer ton vocabulaire en anglais

Les CM et les néocollégiens pourront s'amuser sur ce site qui leur apprendra quelques mots sur les thèmes des animaux, des vêtements, des moyens de transport, des aliments et des objets familiers.
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Learn English Kid

Quelques jeux sympas en English pour apprendre en s'amusant
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Sainte Trinité présentée par nos élèves sur le site d’Etwinning!

Ce sera probablement la dernière occasion de l’année de partager les magnifiques créations de nos élèves, alors ne nous en privons pas !

La 4ème A en effet, a présenté des diaporamas de qualité sur le site d’Etwinning. Tout comme leurs camarades anglais de Caterham School, ils ont fait des présentations de notre établissement dans la langue de Shakespeare, « of course » !

« Congratulations » à toute la classe et en particulier à Lauren, Bénédicte et Louis dont vous pouvez admirer la production haute en couleurs.

See you soon,

Mme Bozouklian.


Caterham School au bout des doigts

Au cours du mois de janvier, les premiers contacts ont été établis avec Caterham School par le biais de la plateforme européenne Etwinning.
Après avoir consulté leur « mail box », nos élèves de la section européenne ont pu lire les messages envoyés à chacun d’eux par les collégiens anglais et bien-sûr, se sont empressés d’y répondre.

Vous pourrez donc constater à la fois leur effervescence et leur sérieux pour rédiger leur propre mail dans la langue de Shakespeare !

A très bientôt pour la suite,

Mme Bozouklian.








Christmas Stories

Les élèves d'Europe Anglais (6e/5e/4e/3e) ont imaginé des contes de Noël. Tout d'abord en écrivant une histoire, puis en l'illustrant, enfin en fabriquant un livret.
Ils sont ensuite passés dans les classes d'anglais LV1, du lycée et du collège, afin de lire leurs histoires.
Pas toujours facile lorsque que l'on est en 6e de présenter son travail à des lycéens!!!

Bravo pour votre créativité.
Mme Milan


La Section Européenne se lance dans un projet d’échange à distance !

Caterham School dans le Surrey, Angleterre et le Collège Sainte trinité sont maintenant liés par un projet e–Twinning.



En effet, nous venons de recevoir l’approbation officielle et pouvons donc mettre nos collégiens en relation à travers l’usage des TICE (Technologies de l'information et de la communication pour l'enseignement).
Il est intitulé "Same Age, Same Habits but Different Life".
Cette opération représente une opportunité d’acquérir et développer, à l’échelle européenne, des pratiques d’échange favorisant le dialogue interculturel et la pratique d’une citoyenneté européenne concrète. Nos jeunes vont pouvoir ainsi comparer leurs habitudes de vie à l'école et à la maison : programmes scolaires, disciplines, emplois du temps...mais aussi loisirs, séries télévisées, magazines préférés...
Une correspondance de classe à classe pourra se poursuivre par une enquête dans chacun des deux collèges pour produire au final, un journal bilingue illustré.

Tout un programme qu’on ne manquera pas de vous faire partager !

Mme Bozouklian


L’année est lancée pour la section européenne !

Pour ne pas être en reste avec l’actualité culturelle, deux élèves de la classe avaient pris en charge une présentation orale de « Columbus Day ».
Même si, la première année, le programme de civilisation est essentiellement axé sur les Iles britanniques, nous ne pouvions pas laisser passer le 12 Octobre, qui vous l’aurez tous compris représente, une grande fête Outre Atlantique !

N’ayant pas encore notre «Speakers’ Corner » à la mode de Hyde Park, nous nous sommes néanmoins installés dans l’entrée du collège.
Nous vous engageons donc tous vivement à aller voir les différents affichages que nos élèves auront produits !
Peut-être seront-ils en mesure de présenter leur travail à un public d’invités, dans un avenir proche.
Les productions sont d’ores et déjà prometteuses, si l’on en juge l’excellent diaporama qui accompagnait les panneaux !

Encore Bravo à Lauren et Nathalie, et Bonne Continuation à la Section !
Mme Bozouklian.






Caterham School à Ste Trinité

Jeudi 2 avril, nous recevions des collégiens anglais de Caterham School, école située dans le Surrey, au sud de Londres. En effet, c’est avec celle-ci que nous avons obtenu un appariement, validé par Monsieur le Recteur.

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